HONDA GB 500 CLUBMAN - The beast

18.02.2017 17:10

Zkušenosti se srdcovou motorkou Honda GB 500 Clubman mám již cca 7 let. Před asi 8 lety jsem jeden kousek

náhodou našel na německém Ebay k prodeji a prostě byla to láska na první pohled. Do roka jsem měl svůj první

kousek doma a začal se s tímto strojem seznamovat. Ano, je jasné, že motorka má plno negativ a oproti novým

strojům konkurenčně těžko obstojí, ale je to CAFE RACER a tím se všechny nevýhody smazávají! Velkou výhodou

je však nízká váha, relativně nízký posez a jednoznačně ovladatelnost stroje.

Co nebylo úplně ideální byl výkon motoru a tak jsem začal řešit co by se stím dalo udělat. V Anglii jsem našel

upravené kousky z 500 ccm na 650 ccm, kde se dalo čekat hlavně zvýšení kroutícího momentu v nižších otáčkách

a i navýšení maximálního výkonu.

 

A loňského roku nadešel ten správný čas a já se do takové přestavby za pomoci servisáka Kuby pustil.

Jasným impulsem byla nabídka, která se objevila na Ebay, kde někdo v Hamburgu prodával rozebraného 

Clubmana s již převrtaným motorem. Tato motorka stála více jak 20 let ve sklepě, měla defekt motoru, 

kdy nové vyvložkování válce bylo provedeno nějak divně a motor zkapal na spodek, tedy ojniční ložisko a 

ojnice byly na výměnu. V červnu jsme za pomoci  kamaráda Marka  vyrazili na otočku do 600 km vzdáleného 

Hamburgu. Přivítal nás starý pán, který motorku kupoval v roce 92 jako novou. Nechal udělat úpravu motoru 

a po jeho destrukci motorku rozebral a strčil do suchého sklepa.

 

Jakmile jsem motorku ve sklepě spatřil věděl jsem, že to je ONA! Motorka měla na tachu 10 tis. mil. Díky 

uložení v tmavém a suchém sklepu byla jako nová. Lakování motoru, předních vidlic a plasty jako nové ukazovali, 

že motorka bude jednou velmi krásný a cenný kousek. Motor byl rozebraný a úhledně poskládaný do krabic. 

K motorce byl sportovní výfuk značky MICRON včetně laděných svodů. K dalším úpravám se dostanu níže. 

Motorku jsme tedy naložili na vlek a vyrazili k domovu.

Po příjezdu jsem motor zavezl ke svému mechanikovi a začala reinkarnace tohoto stroje. Jako první se musela

vyndat Nikasilová vložka válce, která byla k neuvěření, ale mísně křivě zalisována. Nová vložka válce se udělal

z kalsické litiny. Byla idetifikována závada na ojnici, ojničním ložisku a ojničním čepu. Objednali jsme tedy u 

Oulehli novou ojniční sadu Wössner včetně snění pod hlavu a dalších těsnění. Píst  se zdál být v pořádku (firma Mahle) 

a tak bylo doporučeno píst klidně vrátit do nového válce. Motorku se podařilo  probudit k životu v září 2016 a 

hned druhý den jsem vyrazil s NOVÝM strojem na dobrodružnou výpravu směr závody Kolštejnský okruh - Branná. 

Cirka 300 km jedna cesta. Hned po nastartování měl motor trochu kovový zvuk, ale nic zvláštního co by mě nějak 

znepokojovalo. První problémy nastaly po cca 100 km. kde z motorky začal kapat olej. Bylo to pár kapek, možná 

přelitý motor. No nebyl čas hledat problém a tak jsem natěšený vyrazil druhý den ráno směr Branná. Hned ráno 

v garáži jsem pod motorkou našel loužičku oleje. Pátral jsem kde se olej bere a zjistil, že vzduchový filtr je plný oleje. 

Po konzultaci se servisákem jsem stejně na motorce vyrazil. Ono si to sedne!!! No nesedlo a ojele bylo stále více a 

začal se mi objevovat i na zadní pneumatice. Motor šel stále celkem normálně, olej ubýval pomalu a tak motor mazal 

jak měl. Při cestě zpět se problém stále zvětšoval a musel jsem i dolít cca jeden litr. Bez úhony mě motorka dovezla 

zpět do Prahy a šla ihned zpět na dílnu. 

Nicméně i přes tento problém jsem měl z motoru velmi dobrý pocit. Zátah v nízkých otáčkách byl hodně

znát a to hlavně na nižší kvalty. Do otáček jsem motorku nehnal max. 5 tis.. Jednak jsem zajížděl  za druhé jsem měl

prostě strach, abych motor neudělal.

Závada byla nakonec identifikována v původním pístu, který sice po přeměření byl v pořádku, ale

v zátěži tam byl nějaký problém a tlačil olej do hlavy odkud přepadem šel olej do vzduchového filtru.

Proběhla tedy opět sborka a rosborka motoru, koupila se nová pístní sada od WISECO z odlehčeným

pístem a motor se opět po spasování pístu a válce složil. Motor běží již krásně čistě a nemá nepříjemný

kovový zvuk. Zatím však úplně nevím jak to bude s výkonem. Přejezd do garáže byl krátký, ale i tak

tam sílá byla znát. Těším se na jaro až motor zajedu a pořádně vyzkouším!

 

 

Změny na motoru:

- nová litinová vložka válce se změnou obsahu na cca 650 ccm

- nová ojniční sada WÖSSNER

- nový píst WISECO

- ostré vačky HRC specifikace

- karburátor s mechanickým vstřikem paliva MIKUNI

- výfukové potrubí MICRON - komplet odladěné

 

Původní výkon motoru bez úprav se pohyboval kolem 38 - 40 PS.

Motorku nebudu asi nechávat brzdit, ale těmito úpravami by měl být

střídmým odhadem výkon mezi 50-60 PS. Určitě vzrostl kroutící moment,

který u motorky velmi chyběl.

 

O jízdních vlastnostech se rozepíši po jarním testování.

 

 

 

 

 

Fotogalerie: HONDA GB 500 CLUBMAN - The beast