HONDA GB 500 CLUBMAN - The beast
Zkušenosti se srdcovou motorkou Honda GB 500 Clubman mám již cca 7 let. Před asi 8 lety jsem jeden kousek
náhodou našel na německém Ebay k prodeji a prostě byla to láska na první pohled. Do roka jsem měl svůj první
kousek doma a začal se s tímto strojem seznamovat. Ano, je jasné, že motorka má plno negativ a oproti novým
strojům konkurenčně těžko obstojí, ale je to CAFE RACER a tím se všechny nevýhody smazávají! Velkou výhodou
je však nízká váha, relativně nízký posez a jednoznačně ovladatelnost stroje.
Co nebylo úplně ideální byl výkon motoru a tak jsem začal řešit co by se stím dalo udělat. V Anglii jsem našel
upravené kousky z 500 ccm na 650 ccm, kde se dalo čekat hlavně zvýšení kroutícího momentu v nižších otáčkách
a i navýšení maximálního výkonu.
A loňského roku nadešel ten správný čas a já se do takové přestavby za pomoci servisáka Kuby pustil.
Jasným impulsem byla nabídka, která se objevila na Ebay, kde někdo v Hamburgu prodával rozebraného
Clubmana s již převrtaným motorem. Tato motorka stála více jak 20 let ve sklepě, měla defekt motoru,
kdy nové vyvložkování válce bylo provedeno nějak divně a motor zkapal na spodek, tedy ojniční ložisko a
ojnice byly na výměnu. V červnu jsme za pomoci kamaráda Marka vyrazili na otočku do 600 km vzdáleného
Hamburgu. Přivítal nás starý pán, který motorku kupoval v roce 92 jako novou. Nechal udělat úpravu motoru
a po jeho destrukci motorku rozebral a strčil do suchého sklepa.
Jakmile jsem motorku ve sklepě spatřil věděl jsem, že to je ONA! Motorka měla na tachu 10 tis. mil. Díky
uložení v tmavém a suchém sklepu byla jako nová. Lakování motoru, předních vidlic a plasty jako nové ukazovali,
že motorka bude jednou velmi krásný a cenný kousek. Motor byl rozebraný a úhledně poskládaný do krabic.
K motorce byl sportovní výfuk značky MICRON včetně laděných svodů. K dalším úpravám se dostanu níže.
Motorku jsme tedy naložili na vlek a vyrazili k domovu.
Po příjezdu jsem motor zavezl ke svému mechanikovi a začala reinkarnace tohoto stroje. Jako první se musela
vyndat Nikasilová vložka válce, která byla k neuvěření, ale mísně křivě zalisována. Nová vložka válce se udělal
z kalsické litiny. Byla idetifikována závada na ojnici, ojničním ložisku a ojničním čepu. Objednali jsme tedy u
Oulehli novou ojniční sadu Wössner včetně snění pod hlavu a dalších těsnění. Píst se zdál být v pořádku (firma Mahle)
a tak bylo doporučeno píst klidně vrátit do nového válce. Motorku se podařilo probudit k životu v září 2016 a
hned druhý den jsem vyrazil s NOVÝM strojem na dobrodružnou výpravu směr závody Kolštejnský okruh - Branná.
Cirka 300 km jedna cesta. Hned po nastartování měl motor trochu kovový zvuk, ale nic zvláštního co by mě nějak
znepokojovalo. První problémy nastaly po cca 100 km. kde z motorky začal kapat olej. Bylo to pár kapek, možná
přelitý motor. No nebyl čas hledat problém a tak jsem natěšený vyrazil druhý den ráno směr Branná. Hned ráno
v garáži jsem pod motorkou našel loužičku oleje. Pátral jsem kde se olej bere a zjistil, že vzduchový filtr je plný oleje.
Po konzultaci se servisákem jsem stejně na motorce vyrazil. Ono si to sedne!!! No nesedlo a ojele bylo stále více a
začal se mi objevovat i na zadní pneumatice. Motor šel stále celkem normálně, olej ubýval pomalu a tak motor mazal
jak měl. Při cestě zpět se problém stále zvětšoval a musel jsem i dolít cca jeden litr. Bez úhony mě motorka dovezla
zpět do Prahy a šla ihned zpět na dílnu.
Nicméně i přes tento problém jsem měl z motoru velmi dobrý pocit. Zátah v nízkých otáčkách byl hodně
znát a to hlavně na nižší kvalty. Do otáček jsem motorku nehnal max. 5 tis.. Jednak jsem zajížděl za druhé jsem měl
prostě strach, abych motor neudělal.
Závada byla nakonec identifikována v původním pístu, který sice po přeměření byl v pořádku, ale
v zátěži tam byl nějaký problém a tlačil olej do hlavy odkud přepadem šel olej do vzduchového filtru.
Proběhla tedy opět sborka a rosborka motoru, koupila se nová pístní sada od WISECO z odlehčeným
pístem a motor se opět po spasování pístu a válce složil. Motor běží již krásně čistě a nemá nepříjemný
kovový zvuk. Zatím však úplně nevím jak to bude s výkonem. Přejezd do garáže byl krátký, ale i tak
tam sílá byla znát. Těším se na jaro až motor zajedu a pořádně vyzkouším!
Změny na motoru:
- nová litinová vložka válce se změnou obsahu na cca 650 ccm
- nová ojniční sada WÖSSNER
- nový píst WISECO
- ostré vačky HRC specifikace
- karburátor s mechanickým vstřikem paliva MIKUNI
- výfukové potrubí MICRON - komplet odladěné
Původní výkon motoru bez úprav se pohyboval kolem 38 - 40 PS.
Motorku nebudu asi nechávat brzdit, ale těmito úpravami by měl být
střídmým odhadem výkon mezi 50-60 PS. Určitě vzrostl kroutící moment,
který u motorky velmi chyběl.
O jízdních vlastnostech se rozepíši po jarním testování.